piątek, 11 października 2013

[20] Jane Austen - Rozwazna i romantyczna

Autor: Jane Austen
tytuł: Rozważna i romantyczna
tytuł oryginału: Sense and Sensibility
wydawnictwo: Świat Książki
data wydania: 2007 
ISBN: 9788324706648
liczba stron: 350

OPIS WYDAWCY


Po śmierci męża pani Dashwood wraz z dziećmi opuściła ukochany dom i zamieszkała w posiadłości Barton. Dwie z jej córek - panny na wydaniu - choć różne pod względem charakterów, tak samo mocno poszukują szczęścia i miłości. Uczuciowa, impulsywna Marianna marzy o mężczyźnie szarmanckim, wrażliwym, lubiącym te same lektury. Łagodna i rozważna Eleonora odda swoje serce jedynie człowiekowi spokojnemu i odpowiedzialnemu. Niestety, w świecie, którym rządzi pieniądz, te pełne uroku, ufne kobiety mogą się boleśnie rozczarować...

Po "Dumie i uprzedzeniu" to  "Rozważna i romantyczna" jest mi najbardziej znanym dziełem Austen. Po raz kolejny zresztą najpierw widziałam film, a dopiero później do rąk trafiła książka. Ponadto widziałam wiele wariacji filmowych na podstawie książki stąd moje oczekiwania były duże. Dziś mogę stwierdzić że powieść spełniła owe oczekiwania.

Jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki znalazłam się w świecie bali, pięknych sukien i powozów. W świecie jednocześnie prostym i skomplikowanym. W czasach gdzie uczucia nie były najważniejsze, a bardziej o wszystkiego liczyła się tak naprawdę pozycja społeczna i posag. To właśnie w takim świecie żyją Eleonora i Marianna, dwie siostry które na kartach powieści mają swoje wzloty i upadki. Jane Austen bardzo dokładnie obrazuje nam jak ważne są nasze decyzje, jak wiele zależy od naszego charakteru. Coś pięknego na początku może zamienić się w nic nie warte. Początkowe odrzucenie staje się miłością. Zresztą to o nią się rozchodzi. Nie ważne pod jaką postacią miłość potrafi zranić ale i wynagrodzić wszystkie cierpienia. To tu jest najważniejsze, nie możemy przestać wierzyć w miłość i nie możemy przestać o nią walczyć, bo w końcu szczęśliwe zakończenia są możliwe i realne dla każdego kto na to zasługuje.



8/10

2 komentarze:

  1. Fajny blog ;p

    Obserwuję ;**
    http://lifestyleourblog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny blog, ja ostatnio nie mam czasu na książki :(
    obserwuję!
    rewolwerowelove.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń