czwartek, 3 października 2013

[19] Jane Austen - Duma i Uprzedzenie


Autor: Jane Austen 
tytuł: Duma i uprzedzenie
tytuł oryginału: Pride and Prejudice
wydawnictwo: Świat Książki
data wydania: 2006 
ISBN: 83-247-0088-9
liczba stron: 368


OPIS WYDAWCY

Rzecz dzieje się na angielskiej prowincji na przełomie XVIII i XIX wieku. Niezbyt zamożni państwo Bennetowie mają nie lada kłopot na głowie - otóż ich pięć córek już dorosło i nadeszła pora, by wydać je za mąż. Oczywiście jedynym celem tych panien okazuje się także zamążpójście. Problem tkwi w tym, że niełatwo jest znaleźć odpowiedniego męża na prowincji. Pojawia się jednak iskierka nadziei, bo oto posiadłość po sąsiedzku postanawia dzierżawić pewien młody człowiek, przystojny i bogaty...

 "Jest prawdą powszechnie znaną, że samotnemu a bogatemu mężczyźnie brak do szczęścia tylko żony." Już pierwsze zdanie sprawiło że polubiłam tą książkę. Jednak nie oszukujmy się zanim sięgnęłam po egzemplarz miałam o niej dobre zdanie za sprawą filmu, który szczerze mnie zauroczył.

Ale od początku. Jane Austen jest powszechnie znana i ciężko szukać osoby która chociażby o niej nie słyszała, zwłaszcza jeśli jest się kobietą. Osobiście do książki przekonywałam się długo i mimo że polubiłam film, za egzemplarz nie potrafiłam sięgnąć. Traf chciał że otrzymałam cały pakiet powieści Austen i wiedziałam że przygodę zacznę od Dumy i uprzedzenia. To był świetny wybór, ponieważ książka mimo że wydana w 1813r, zdaje się mieć unikalny przekaz. W końcu nawet dziś nie trudno o kobiety, które tylko polują na bogatego męża, a przekonanie że przystojnemu i bogatemu do szczęścia potrzebna jest tylko żona nadal tkwi w wielu głowach. 

"Duma i uprzedzenie" to idealny przykład jak mylne potrafi być pierwsze wrażenie. Kilka pochopnych wniosków kieruje nas do kolejnych i kolejnych, zapętlając w ferworze złości. Czyż nie tak postępuje Elizabeth? Daje się zwieść i nie dopuszcza do siebie myśli o błędzie. Sam pan Darcy długo wydaje się pozbawiona uczuć jednostką, mającą o sobie zbyt wygórowane mniemanie. Jednak im bardziej zagłębiamy się w lekturę, tym bardziej darzymy sympatią bohaterów. Zresztą o genialności powieści nie świadczą tylko główne postacie. Wisienką na torcie jest "cała paleta" postaci drugoplanowych, barwnych i ciekawych. 

Dlatego powieść polecam każdemu kto szuka ponadczasowych przekazów, naturalnych dialogów i pięknego romansu.


9/10

1 komentarz:

  1. mam zamiar przeczytać :)
    wydaje się być ciekawą lekturą :)
    zapraszam: http://arenaksiazek.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń